|
|
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
Shqipëria, vendi ku burrat shdërrohen
në gra dhe gratë në burra
Dr.Moikom Zeqo
Titulli i mësipërm është kaq sensacional sa mund
të konceptohet deri në kufijtë e marrëzisë. Çdo
lexues mund të dyshojë dhe të jetë skeptik dhe qesëndisës.
Në të vërtetë unë nuk kam ndërmend të
bëj shaka dhe as të mikloj botën me sensacione. Dua të
kumtoj publikisht dy dukuri etnopsikologjike të shqiptarëve
në rrafshin e qytetërimeve të Evropës dhe të
Ballkanit.
Gjuhëtari ynë i madh Konstandin Kristoforidhi ka kryevepër
të jetës, fjalorin e tij të famshëm shqip-greqisht.
Dorëshkrimi i këtij fjalori shumë vjet pas vdekjes së
Kristoforidhit, mbeti pa u botuar. Vetëm më 1961 ky fjalor gjeti
dritën e botimit në kujtesën e prof.Aleksandër Xhuvanit.
Fjalori i Kristoforidhit ka të dhëna të mrekullueshme dhe
herë-herë të çuditshme. Kristoforidhi ka mbledhur
frazeologji popullore me një poetikë të brendshme dhe befasuese,
ka të dhëna për kultet pagane, madje dhe citon vargjet
folklorike. Shënimet e Kristoforidhit janë plot substanca gjuhësore
dhe historike. Nuk harron analizën e etimologjisë dhe atë
të fjalëformimit. Në faqen 211 të këtij fjalori
unë kam lexuar diçka të habitshme. Kristoforidhi shënon
fjalën e rrallë “mërkosh”. Këtë fjalë
ai e ka gjetur në fshatin Dumre, në Shpat të Elbasanit.
Njëjësi “mërkosh” e ka shumësin “mërkosha”.
Sipas Kristoforidhit “mërkosh i thonë atij burri, që
i ka pjellë gruaja, i cili dergjet në shtrat posi lehonë
dhe pret e përcjell ata që vijnë për ta parë”.
Ky fakt i pabesueshëm hap një hulli të madhe studimi. Eqrem
Çabej nuk harron ta theksojë këtë fakt dhe madje
të bëjë klasifikimin shkencor të mirëfilltë
të faktit. Sipas Çabejt, zakoni i mërkoshit quhet në
gjuhën e shkencës universale të antropologjisë me
emrin “kuvadë”. Çfarë përfaqëson
kuvada? Ky zakon është tipik për popujt shumë të
lashtë, madje për ata popuj që quhen paraindevropianë.
Dihet se në epokën prehistorike popujt që erdhën nga
Hindia u vendosën me disa valë të mëdha emigracioni
në kontinentin e vjetër evropian. Këtu ata gjetën
popuj akoma edhe më të vjetër, që quhen paraindoevropianë,
për të cilët dihet shumë pak. Disa nga këto karakteristika,
që kishin popujt paraindoevropianë janë edhe zakoni i kuvadës
si dhe sistemi i numërimit vigsimal d.m.th. i njësisë me
20 shifra, që quhet 20 përfaqësuar nga numri 1, apo 40
përfaqësuar nga numri 2, por që në realitet parakuptojnë
për 20 numrin 2 dhe për 40 numrin 4 në fillim të emërtimit.
Të dy këto gjurmë paraindoevropiane ruhen tek shqiptarët.
Tek sistemi i numërimit akoma dhe sot ne kemi gjurmën e sistemit
viksimal. Po zakoni i Kuvadës?
Kristoforidhi e ka mbaruar dorëshkrimin e fjalorit më 1904.
Ai e ka parë zakonin e kuvadës me zytë e tij në fshatin
Dumre të Shpatit. Kjo gjë i ka bërë shumë përshtypje
dhe nuk ka harruar që të mbledhë dhe fjalën përkatëse,
që ruhet në gjuhën shqipe të zakonit të Kuvadës.
Del kështu se fjala “mërkosh” mund të jetë
trashëguar dhe të ketë mbijetuar në gjuhën shipe
nga substrati paraindoevropian, që ka rezistuar brenda strukturës
indoevropiane të shqiptarëve deri më sot. Kjo fjalë
kaq e rrallë e unike ka në zanafillë një lashtësi
marramendëse dhe përfaqëson botën e humbur të
prehistorisë së matriarkatit. Zakoni i Kuvadës është
zakon tipik i matriarkatit të lashtë. Ky zakon tregon rëndësinë
absolute të gruas në komunitet. Kur gruaja lind çuditërisht
burri i saj e imiton madje vishet si grua dhe hiqet si lehonë dhe
sikur gjoja ai e ka lindur fëminë. Njerëzit e tjerë
e urojnë atë sikur ai të ishte gruaja. Për këtë
zakon janë shkruar libra të tërë dhe asnjëherë
nuk është bërë një sqarim shterues. Zakoni i
kuvadës ka mbijetuar deri në fillimin e shekullit XX vetëm
tek shqiptarët si dhe tek baskët në Pirenej të Spanjës.
Zakoni i kuvadës ngjan me një skenar teatror të etnopsikologjisë
së popujve shumë të vjetër. Ky zakon ka tërhequr
vemendjen edhe të antropologut gjenial Klod Levy Strosit. Në
kryeveprën e tij “Mendimi i egër”, Strosi bën
për të parën herë një teori shkencore mbushamendëse
me një shpjegim krejt origjinal për zakonin e Kuvadës.
Sipas Strosit “lindja e fëmijës për indigjenët
është punë misterioze, sepse ata mendojnë se gruaja
shtatzënë ka marrëdhënie intime me botën e shpirtrave.
Për këtë arsye emri i fëmijës merr karakter fantomatik,
gjë që shpjegon pse fisi, burrin e saj e trajton sikur të
mos ekzistonte, sikur në të vërtetë ajo do të
ishte e vdekur dhe në ato çaste nuk ishte më gruaja e
tij. Ajo është në kontakt me shpirtrat dhe për një
arsye magjike, është burri që do të bëhet me
fëmijë dhe jo gruaja. Ky shpjegim vlen për kuvadën,
sepse do të ishte gabim të thuhet se burri zë vendin e
lehonës. Herë burri dhe herë gruaja i nënshtrohen
situatave të njëjta, sepse në të vërtetë
vihen në pozitën e fëmijës së ardhshme…kjo
ndodh për shkak të teorisë indigjene mbi mbarsjen dhe shtatzaninë.
Hipoteza qëndron në faktin se babai në rastin e Kuvadës
nuk luan rolin e nënës, por luan rolin e fëmijës”.
Ky shpjegim i Strosit është vetëm një pjesë e
së vërtetës. Antropologë të tjerë thonë
qartë që zakoni i kuvadës ka lindur në fazën
e fundit të matriarkatit, kur matriarkati është në
krizë dhe nis dhe lartësohet roli i burrit mbi atë të
gruas, për këtë arsye burri demonstron se gjoja ka edhe
atributet e gruas, kështu ai meriton lavdërimet e lindjes së
fëmijës. Dua të shpjegoj se gërmimet arkeologjike,
sidomos ato të prehistorisë, fjala vjen në tumën e
Bazhokut në Shqipëri, tregojnë qartë se ardhësit
indoevropianë kanë gjetur në Shqipëri një popullsi
indigjene joindoevropiane. Ka patur tri valë të mëdha të
indoevropianizmit. Popullsia joindeoevropiane u asimiliua dhe në
periudhën e bronxit u formësua me tipare të veçantë
populli ilir, nga e kanë origjinën edhe shqiptarët e sotëm.
Zakoni i kuvadës që i shndrron burrat në gra ka një
karakter të theksuar konvencional. Të habit prania e kuvadës
në Shqipërinë e mesme deri në fillimin e shek.XX.
Unë vetë në rininë time kam qenë dëshmitar
i një zakoni shumë të vjetër që burrat dhe gratë
së bashku me fëmijët e tyre ditën e verës vinin
në bregdetin e Durrësit dhe laheshin tok lakuriq, “nudo”
në sytë e njeri tjetrit në det duke i hequr rrobet e vjetra
dhe pas larjes vishnin rrobe krejt të reja. Nuk e kam takuar asgjëkundi
këtë zakon, që gjithsesi të kujton një lloj pagëzimi
me anë të ujit apo larjen e stërlashtë të hindianëve
në lumin Gand. Pse ky zakon kaq i lashtë na vjen po nga Shpati?
Si nuk ekzistonte turpi apo drojtja e pjesëtarëve të së
njëjtës familje për t’u zhveshur lakuriq para njeri
tjetrit? Ja që zakone të tejlashta qënkan ruajtur në
Shpat të Elbasanit.
Po nëse ekziston ceremonia e shndërrimit të burrave në
gra, Shqipëria nuk mëton të na habisë dhe me zakonin
e kundërt të shndërrimit të grave në burra. Të
shumtë janë etnologët dhe udhëtarët, që
kanë shëtitur Shqipërinë, sidomos atë të
Veriut dhe që kanë ndeshur një zakon gjithashtu të
pabesueshëm. Në shumë zona të Veriut praktikohet një
rit tejet i pazakontë. Fjala vjen Georg Von Hahni, në librin
e tij “Udhëtim nëpër viset e Drinit dhe të Vardarit”
të shkruar më 1863 flet për ritualin e kthimit në
mënyrë konvencionale të femrave në meshkuj. Sipas
Hahnit në Shqipëri institucioni i vajzave të virgjëra
që bëhen murgesha, duke qenë një institucion i krishterë
kishte një përhapje shumë të vogël, sepse në
Shqipëri nuk ekzistonin manastire katolike për gratë në
kohën e Hahnit. Por Hahni thekson “në radhët e virgjëreshave
shqiptare ekziston dëshira për të bërë deri në
fund një jetë të virgjër. Në këtë mënyrë
për t’ia përshtatur këtë dëshirë karakterit
luftarak të popullit shqiptar ato shpallin ndërrimin e seksit
të tyre me seksin mashkullor duke veshur rrobe burrash, duke prerë
gërshetat, duke hequr dorë nga emri femëror dhe duke marrë
një emër mashkullor, duke mbajtur armët karakteristike
të meshkujve, që përbëhen nga pushka, pisqolla dhe
jatagani. Ky ndërrim i seksit bëhet edhe nën mbrojtjen
e kishës dhe për këtë arsye në të gjitha
famullitë, pas kryerjes së kultit fetar, komunitetit të
mbledhur aty, i bëhet e ditur në mënyrë solemne, që
filan virgjëreshë ka vendosur t’i kushtohet vetëm
jetës së virgjër, se ka marrë një emër mashkullor
dhe për pasojë në të ardhmen ajo duhet konsideruar
vetëm si burrë. Ky ndërrim seksi nuk shoqërohet me
asnjë premtim të posaçëm, solemn dhe publik. Një
ndërrim i tillë i seksit nga ana e një vajze përbën
në të njëjtën kohë mjetin e vetëm për
prishjen e fejesës dhe për t’i mbrojtur të afërmit
e saj nga hakmarrja e familjes së dhëndrit të shndërruar.
Aktualisht jetojnë 4 virgjeresha të tilla “mashkullore”.
Më e dëgjuara prej tyre është Mara e Perlatit. Ajo
ka mbetur jetime që në moshë të njomë. Daja i
saj e fejoi atë në fëmini me një turk nga Lura. Kur
mbushi 17 vjeç dhe turku dërgoi njerëz për ta marrë,
ajo doli para këshillit të pleqve të krahinës së
saj dhe shpalli se kishte dëshirë të bëhej burrë.
Asaj i dhanë emrin e të jatit Pjetër dhe armën e tij.
Po kështu edhe Dila e Delbinishtit dhe Mrica e Bishkasit nuk qenë
fejuar ende kur ndërruan seksin e tyre, e para u quajt Pjetër
dhe e dyta Gjon. Margjela nga fshati Tenë në rrethin e Kthjellës
ishte dashuruar me një djalë të ri, i cili në fëmininë
e tij kishte qenë fejuar me një vajzë tjetër. I fejuari
u kthye tek e fejuara e parë dhe ahere në shenjë rebelimi
Margjela ndërroi seksin dhe mori emrin Gjin… për fat të
keq unë nuk arrita të informohem përsa i përket lashtësisë
së këtij zakoni. Kështu e përshkruan këtë
dukuri Hahni. Në të vërtetë ky zakon është
tepër i lashtë. Po të bazohesh mbi studimet e Mirçea
Eliadës si dhe të Frejzerit del se zakoni i shndrrimit të
grave në burra lidhet në origjinë me të ashtuquajturat
gra luftëtare ose amazonat, që ishin kalorëse të zonjat
dhe madje prisnin vetë gjirin e djathtë për të mos
i penguar në stërvitjen dhe hedhjen e shigjetave me hark. Ky
rit i amazonave ku gratë marrin atributet e burrave gjithshtu trashëgohet
nga matriarkati. Sipas etnologëve zakoni i shndërrimit të
femrës në mashkull është gjithashtu i kohës së
fundit i matriarkatit, pra i kohës së krizës së matriarkatit.
Duke lexuar një libër të fundit të para një viti
botuar nga një gazetar gjerman, që ka udhëtuar në
Shqipërinë e Veriut, mësova se ai kishte takuar dy femra
të tilla që ishin deklaruar si burra në ditët e sotme
në zonën e Mirditës dhe Dukagjinit. Duket se ka një
ringjallje të pjesshme të këtij zakoni të lashtë.
Si riti i shndërrimit të burrave në gra ashtu dhe riti
i shndërrimit të grave në burra burojnë nga matriarkati.
Rasti i parë nuk e merr parasysh virgjërinë madje ka të
bëjë me lindjen e fëmijëve. Rasti i dytë merr
parasysh një virgjëri të përherëshme dhe mohon
lindjen e fëmijëve si vijimësi e familjes. Ky rast i mohimit
të martesës të kujton vetëm ritualin kishtar të
celibatit, që ndalon martesën e priftërinjve katolikë
dhe murgeshave, sipas kushtimit ungjillor të të virgjërve
ndaj Jezu Krishtit. Shohim që tek këto dy rite, te shqiptarët
gërshetohen kohërat e lashta, por edhe ato të sotme. Të
dy dukuritë kanë karakter etnopsikologjik dhe janë produkte
të jetës shoqërore plot reminishenca dhe mbijetesa të
së kaluarës. Të dy dukuritë kanë interes shkencor
të madh dhe bëjnë pjesë në historikun e qytetërimit
shqiptar në kohëra. Të dy dukuritë kanë vetëm
karakter konvencional. Pse e them këtë? Në kohën e
sotme plot perversitete ka klinika të posaçme mjekësore
për tranversitët, njerëz, që me anë të ndërhyrjeve
kirurgjikale ndërrojne seksin e tyre, burrat bëhen gra dhe gratë
bëhen burra. Një gjë e tillë është bërë
e mundur nga përparimi i shkencës biogjenetike dhe e kirurgjisë.
Po kështu dukuritë e homoseksualizmit dhe lezbizmit nuk duhen
ngatërruar fare me ritet e mësipërme, që siç
thashë dhe më pëlqen ta ritheksoj kanë një simbolikë
konvencionale, shoqërore dhe nuk kanë të bëjnë
fare me ndërrimin apo konvertimin e thelbit biologjik të seksit
mashkullor apo femror tek shqiptarët.
include ("http://www.shqiperia.com/reklama460.php");
?>
|
|
|